Hvilken effekt har indsatsen haft?
Under VI CYKLER TIL ARBEJDE-kampagnen i september måned (2020) har vi tilsammen kørt i alt 14.375 km. Det er en besparelse på 4.385 kg CO2 (ifølge kampagnens statistikmodul). Men dette kan roligt ganges med to, for vi er mange medarbejdere, der også cyklede i opvarmningskampagnen i foråret og som i det hele taget bare cykler, så ofte vi kan, året rundt.
På den mere kontante side har vi registreret et fald i sygefravær. Lige præcis i år (2020), er det dog svært at sige, om det skyldes sikkerhedstiltag og forbehold på arbejdspladsen i forhold til Covid-19, eller om det er en effekt af alt det, vi har cyklet. Sandsynligvis begge dele.
Sidst men ikke mindst, er der også den effekt, som ikke kan måles, men som kan mærkes, nemlig den hyggelige samtale ved cykelstativet eller i omklædningen om morgenen, hvor man lige vender dagsformen. Og især selvfølgelig cykelturen ned til isbaren med kollegaerne på vej hjem fra arbejde.
Hvordan har medarbejderne modtaget indsatsen?
De har taget godt imod den, synes vi. 52 medarbejdere deltog aktivt i VCTA-kampagnen i år (2020). Det er omkring en tredjedel af vores medarbejdere, og cirka 15 medarbejdere har taget imod vores nye elcykel-leasing ordning.
Der er selvfølgelig også en del, som ikke kan cykle til arbejde, fordi det simpelthen ikke hænger sammen rent logistisk. De bor for langt væk, har børn, der skal hentes, indkøb og så videre. Det er vigtigt at give plads til, at der er mange måder at komme på arbejde. Vi gør alle det vi kan, vil og skal, men det er klart, at jo flere vi er, der vælger cyklen jo bedre.
Hvad har overrasket jer?
Måske at så mange af vores medarbejdere er både villige og parate til at blive udfordret på deres daglige transportvaner. Det har også været stærkt at se, hvor meget det betyder, at vi er flere, der gør det. Det giver virkelig noget at tænke over og tale om, når man er cyklet på arbejde og er blevet helt høj i hatten af det.
Hvad er jeres bedste råd til andre, der skal i gang?
At se sig selv som aktive medskabere af fremtidens grønne og aktive transport. Ikke at være bange for at udfordre sig selv og andre på vores passive og bekvemme livsstil og vaner. Det handler om at gå i front og se sig selv som en del af løsningen på en sundere livsstil og en lysere fremtid.